• Mobil Sayfamız
  • Facebook Sayfamız
  • Twitter Sayfamız
  • Google Plus Sayfamız
  • RSS Servisimiz
  • Android Uygulamamız
  • iOS Uygulamamız
Cundullah Avcı
Cundullah AvcıTüm Yazlıları
21 Haziran 2017 Çarşamba 16:35
KIRK HADİS ŞERHİ-27: DUA

Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Kul Rabbine en ziyade secdede iken yakın olur, öyle ise (secdede) duayı çok yapın." Müslim, Salât 215, (482); Ebû Dâvud, Salât 152, (875).

Dua birey ile yaratıcı arasındaki iletişimin temel kaynaklarından biridir. Burada yaratıcı kavramından ziyade duaya muhtaç olan bireyin varlığı ve ruhsal durumu üzerinden konuşmak gerekmektedir.

Bir birey neden duaya ihtiyaç duyar? Hangi ruhi ızdırap halinde duaya sığınır? Hangi psikolog durum içerisinde iken duaya başvurulduğu? vs. gibi sorular temel sorunları içeren sorulardır.

 Varlık kavramı, bir şeyi başka bir şey değil, o şey kılan gerçekliği gösterir. Bu gerçeklik, o şeyin “mahiyeti”dir.  Bireyler, felsefi açıdan mümkin bir varlık olduğundan dolayı, Zorunlu Varlığın aksine sebepli, aciz, çok ve kötü-iyi, akıllı-akılsız özelliklere sahiptir. Zorunlu Varlık ise sebebi yoktur, birdir, yetkindir ve sırf iyiliktir, sırf akıldır.

Birey tüm bunlar ile birlikte aynı zamanda, fiziksel, ruhsal, çevresel, ekonomik vs.. bir çok durum ve olgudan etkilenmekte ve varoluşu bunlara göre dizayn edilmektedir.

Tüm bu dua ve birey kavramları çerçevesinde aydın-mütefekkir, ümmetin evladı olan Ali Şeriati şöyle der; "Kim dua eder? Kim şiddetle, aşkla, ızdırap ve korkuyla ister? Kendi varlığında, var olan  ile var olması gereken arasında uzunca bir mesafe bulunan kimse." [1] Şeriati, dua eden bir bireyin içsel durumunu edebi bir şekilde tasvir etmektedir. Şeriati'nin cümleleri okunduğunda, gözler önünde dua pozisyonunda kıvranan, ruhi ızdırap çeken, iki büklüm olmuş varlığı/benliğini arayan bir birey canlanıverir. Dua'nın belki de en güzel tarifi Şeriati'nin kalemlerinden zuhur etmektedir.  

Şeriati'nin tanımında geçen en önemli nokta "var olan" ile "var olması gereken" tabirleri olsa gerek. Var olan bireyin bizatihi kendi fiziksel yapısıdır. Ancak "var olması gereken" bireyin metafizik düzlemde ulaşmak istediği nihai hedeftir. Fiziksel ve metafizik varlıkların arasındaki mesafe uzadıkça birey "Dört Zindan"[2]ından kurtulamaz, susuzluğunu gideremez. Daima karanlıklarda, ruhu işkence altında inim inim inleyecektir.

Böyle bir benlik arayışı içerisinde olan bireyin çektiği ruhi ızdıraba ilişkin olarak devamında şöyle der Şeriati; "Böyle bir kimse ızdırap içindedir. Böyle bir kimse daima istekli, özlemli, muhtaç ve susuzdur. İşte böyle bir kimse dua eder."  Varlığı/benliği arayan bir birey daima istekli, özlemli ve susuzdur. Var olmak için susuzluğunu giderme çabasındaki birey varlığını oluşturma çabasında susuzluğunu gidermeye çözüm bulamaz. Susuzluğunu gidermek amacıyla var olması gereken benliğini arayan birey doyumsuzluğunu gidermek için uç noktalara kayabilmektedir. Kimi esrara başvurabilmekte, kimi tasavvufa dalarak benliğini bulma gayreti içerisine girmektedir. Esrar nasıl beyni işlemez duruma getiriyor ise, batıl tasavvufta aynı şekilde beyni işlemez duruma getirtir. Her iki durumdaki birey gassalın elindeki mevta durumdadır. 

Tüm bu uç noktalarda buluna bireyler ile geçilecek olan iletişimde veyahut yapılacak gözlemlerde, bu bireylerin varlık/benlik arayışında oldukları, varlık/benlik arayışında bulunma nitesinde psikolojik bir çok sıkıntı yaşadıkları gözlemlenebilmektedir.

Varoluşun kaynağı yanlış yerlerde, yanlış şekillerde arandığında düşülecek durum bundan ibarettir. Bedensel varoluşun kaynağı bilinmeden, tanınmadan ruhi varoluşun kaynağına ulaşılamaz ve varoluşun tamamlanması mümkün olmayacaktır. 

Dua'nın amacına ilişkin olarakta; "Büyük, âşık ve susamış bir ruh için dua, sonsuzluğa miraç etmek, mutlağın zirvesine uçmak, var olanın ötesine yükselmek demektir. "

Rabbimiz! Bizi doğru yola eriştirdikten sonra kalplerimizi saptırma! Bize tarafından bir rahmet bağışla. Hiç kuşku yok, lütfü bol olan yalnız Sensin[3]

 

[1] Şeriati Ali, Dua, çev:Doç.Dr. Derya Örs Fecr Yayınları, Ankara, 2008

[2] Şeriati Ali, İnsanın Dört Zindanı, çev:Prof. Dr. Hüseyin Hatemi, İşaret Yayınları, İstanbul, 2013

[3]    Al-i İmran 8

Bu haber 1482 kez okudu
YORUM YAZ
UYARI: Konu ile ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik eden yorumlar onaylanmamaktadır.
  • Güncel
  • Siyaset
  • Ekonomi
  • Eylem ve Etkinlikler
  • Dünya
İkinci el araçta 'kilometre' oyununa son KYK burs ve kredi sonuçları açıklandı 'Türkiye'de ombudsmanlık kararları yüzde 53 uygulanıyor' Antalya'yı şiddetli yağış, fırtına ve hortum vurdu 'Terör örgütü üyelerinin en az 15 çocuğu var' Canikli: S-400 füzeleri satın alındı AK Partili Belediye Başkanı Tüm Camilerde 10 Kasım Mevlidi Okuttu YKS Temel Yeterlilik Sınavı tarihleri belli oldu Türkiye'de 27 bin 592 kişi organ nakli bekliyor Danıştay üyesi meslekten çıkarıldı
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
YAZARLARIMIZTÜMÜ
ÇOK OKUNANLAR
    GAZETELER
    NAMAZ VAKİTLERİ
    İmsak
    Güneş
    Öğle
    İkindi
    Akşam
    Yatsı
    Haksöz Haber Radyo Selam | Tevhidin Adaletin ve Özgürlüğün Sesi
    © Copyrigth 2015 yonelishaber.com tüm hakları saklıdır.
    Sitedeki tüm harici linkler ayrı bir sayfada açılır ve linklerin sorumluluğu alınmaz. Yazılım ve Teknik Destek : AmdYazılım
    • Rss Servisi
    • Google+ Sayfası
    • Twitter Sayfası
    • Facebook Sayfası